پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمدتقی آل هاشم

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

امام جمعه موقت تبریز گفت: شخصیت فقهی علامه جعفری تحت الشعاع شخصیت فلسفی و تسلط استاد بر مباحث عقلی قرار گرفته است.

آیت الله سیدمحمدتقی آل‌هاشم، امام جمعه موقت تبریز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که به مناسبت 25 آبان سالروز ارتحال علامه جعفری ترتیب یافت، اظهار داشت: تمامی آثار آن عالم فرزانه و فیلسوف مشرق زمین، نشان از عمق نگرش ایشان نسبت به مسائل علمی، تفسیری، ادبی و فقهی داشته است.

وی با بیان این‌که آثار علامه نیاز امروز جامعه به ویژه حوزویان است، خاطرنشان کرد: علامه محمدتقی جعفری در طول سال‌های زندگی خود آثار متنوعی را تالیف کرد که از آن میان می‌توان مجموعه 27 جلدی «ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه» و مجموعه 15 جلدی «تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی» اشاره کرد.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به این‌که علامه کتابی با عنوان «حقوق جهانی بشر از دیدگاه اسلام و غرب» به دو زبان انگلیسی و فارسی دارد که حقوق بشر غربی را به چالش کشیده است، تصریح کرد: تمامی آثار علامه نشان از احاطه ایشان نسبت به علوم غرب و شرق دارد، ضمن این‌که ایشان در علوم اسلامی نیز جزء نوادر روزگار بوده اند.

وی نقد نظریات دیوید هیوم در چهار موضوع فلسفی، بررسی و نقد برگزیده افکار راسل، زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام، موسیقی از دیدگاه فلسفی و روانی، فلسفه دین، تحقیقی در فلسفه علم، فلسفه و هدف زندگی، مولوی و جهان‌بینی‌ها و شناخت انسان در تصعید حیات تکاملی را از دیگر آثار برجسته علامه جعفری دانست و گفت: نظریات علامه امروز نیز در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

آیت الله آل‌هاشم با اشاره به این‌که علامه محمدتقی جعفری به حق «علامه» بود، افزود: عنوان علامه به کسانی گفته می شود که در علوم مختلف تبحر و صاحب‌نظر باشند، که آیت الله جعفری شایسته این عنوان بود، چراکه ایشان عالمی فراتر از زمان خود و فقیهی آینده‌نگر در جهان اسلام است؛ در حقیقت آثار علامه جعفری گنجینه‌ ارزشمند جامعه حوزوی است.

وی با اشاره به این‌که شخصیت فقهی علامه تحت الشعاع شخصیت فلسفی و تسلط استاد بر مباحث عقلی قرار گرفته است، گفت: علامه جعفری در سنی به درجه اجتهاد رسید که بسیاری از طلاب در این سن دروس ابتدایی حوزه را می گذرانند و درجه اجتهاد خود را از حوزه علمیه نجف و از محضر استادانی چون آیت الله میلانی و آیت الله شاهرودی دریافت کرد.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به این‌که سبک زندگی و ساده‌زیستی علامه جعفری نیز می تواند الگویی برای طلاب و جامعه حوزوی قرار گیرد، افزود: پوشش و کلام ساده ایشان همواره مورد تعجب روشنفکران، اندیشمندان و دانشمندان داخلی و خارجی بوده است.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

ارسال در تاريخ 25 / 8 / 1395برچسب:, توسط میثم